Mindfulness

Mindfulness is een training die je leert bewust te ervaren wat je voelt en denkt. Door je daar bewust van te worden, kan je je automatische piloot uitschakelen en los komen van je vaste patronen, waardoor je meer ruimte en vrijheid in je leven kan krijgen.

Wat kan Mindfulness voor jou betekenen?

Bewust aanwezig zijn

Bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen. Mindfulness training helpt je dat te bereiken. Het is noch meditatie, noch een behandelmethode.
Mindfulness geeft je de gereedschappen om je concentratie te richten, je aandacht actief te sturen en leert je een open en accepterende houding te hebben.

Je aandacht richten

Vaak word je afgeleid door allerlei gedachtes en gevoelens. Hoe heb ik zoiets kunnen zeggen, is die boos op mij, hoe krijg ik mijn to-do lijst afgewerkt, welke boodschappen moet ik straks halen…? Met mindfulness training kun je je bewust worden van deze gedachtes en gevoelens, vaak door middel van je ademhaling. Door deze afleidingen te herkennen, wordt je steeds beter in staat om je aandacht te richten naar waar je mee bezig bent, in het nu.

Een open en accepterende houding

Je voelt angst, je voelt je afgewezen, je wilt een stukje chocola. Automatisch, zonder dat je het zelf beseft, ga je in een hoekje zitten, pak je een stukje chocola, ga je in bed liggen met de dekens over je heen.
Wat zijn die gedachtes en gevoelens? Wat zijn die impulsen? Je lichaam, je gevoelens geven je signalen om te handelen en je handelt. Wat zou er gebeuren als je je eerst bewust wordt van die signalen?
Aha, ik voel angst, ik voel me afgewezen, ik wil een stukje chocola. In plaats van meteen te handelen voel je de angst, zonder oordelen, zonder iets te doen om de angst weg te drukken.
Dat wil niet zeggen dat je de angst wil hebben, dat je je blij voelt dat je afgewezen voelt, of dat je eigenlijk dat stuk chocola niet wil hebben. Het betekent alleen dat je accepteert dat die emoties, die impulsen, die gedachtes, er zijn.

Je aandacht richten

Wat Mindfulness kan betekenen voor jou

Het blijkt dat je, door Mindfulness training te doen en je gevoelens te accepteren, kunt leren om niet impulsief op je gevoelens te reageren. Je gedachtes en gevoelens kunnen kalmer worden. Je zult altijd gedachtes en gevoelens hebben, maar met Mindfulness training kun je er controle over krijgen. Door niet automatisch te reageren, krijg je de keuze over hoe je kan reageren. Je krijgt je vrijheid terug.

Hoe ziet een training eruit?

  • Introductie rondje deelnemers
  • Introductie over Mindfulness, wat is het, wat willen wij bereiken, wat gaan wij vanavond doen
  • Mindfulness Oefeningen
  • Uitwisseling: hoe heb je zelf de oefening ervaren
  • Discussie over wat de oefening teweeg brengt
  • Afronding inclusief trainingen om thuis te oefenen

Dinsdagmiddag van 16:00 – 17:00

Februari 4 en 18
Maart 10, 17, 24 en 31
April 7 en 14

Deelneming is gratis.
Plaats: Choku Gym, Wachterstraat 21, Zaandam

Mindfulness